Gastpost – Het opzetten van een succesvolle website

web

Tegenwoordig wordt het steeds gemakkelijker om zonder technische kennis een website te starten.
Met behulp van open source software, zoals WordPress, zet je gemakkelijk en snel een website online.

Toch vinden nog veel mensen het lastig om daadwerkelijk een succes te maken van zijn/haar website. Vaak valt het aantal bezoekers tegen en worden er maar weinig producten verkocht.
Zonder een goed plan loop je achter de feiten aan. Het is belangrijk dat de basis van je website in orde is en dat je goed nadenkt over het behalen van meer verkeer.

De basis van een website:
Een domeinnaam kopen is de eerste stap richting een succesvolle website. Je moet zelf overwegen of je een “pakkende” en/of korte domeinnaam kiest of een “exacte” term. Tegenwoordig geeft Google niet meer de voorkeur aan exacte termen. Ik vind het zelf vooral belangrijk dat een bezoeker een domeinnaam gemakkelijk kan onthouden.

Je hebt waarschijnlijk de term “SEO” wel eens voorbij zien komen. “SEO” staat voor “Search Engine Optimalisation”, oftewel het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Het is belangrijk dat ieder pagina meta’s (Titel, beschrijving etc.) bevat, maar ook is het belangrijk dat alle meta’s uniek zijn.

Permalinks
Een andere belangrijke regel voor de basis is het instellen van je permalinks. (bv. ictblog.nl/categorie/artikelnaam/)
Wanneer mensen je url op een “natuurlijke” manier gaan delen op verschillende websites, dan is het belangrijk dat de belangrijkste zoekterm terug te vinden is in je url.

Tags en “Keyword Density”
De derde belangrijke regel is de kwaliteit van de teksten op je website. Maak je bijvoorbeeld gebruik van de H1 en H2 tags. Vaak spreekt men ook over “Keyword Density”, toch moet je hier wel mee uitkijken en niet overdrijven. Het is belangrijk dat je je teksten schrijft uit het oogpunt van de bezoeker.

Interne-linkstructuur
Een vierde belangrijke regel is het optimaliseren van je interne-linkstructuur. Zorg dat je navigatie perfect is op je website, zo voorkom je “Bouncers” en zorg je dat je bezoekers gemakkelijk en snel over de site kunnen navigeren, ook de zoekmachine hecht hier veel waarde aan. Heb je al een sterke website opgebouwd dan kun je door een juiste interne-linkstructuur nieuwe pagina’s zeer snel laten indexeren.

Meer traffic naar je website
Wanneer de basis van jouw website in orde is, kun je verder gaan denken over het behalen van meer traffic. Het is belangrijk dat je van te voren een plan op papier zet, zodat je niet zomaar overal en voor iedere term gaat linkbuilden. Het is belangrijk dat je een doel voor ogen hebt, deze kun je naderhand altijd weer bijstellen. Start met het maken van een zoekterm-analyse en een concurrentie-analyse.

Zoekterm- en concurrentie-analyses
Een gratis programma is de ” Google Adword Keyword Planner”, met behulp van deze tool kun je bekijken hoeveel mensen per maand zoeken op de desbetreffende term. Bekijk eerst de term en ga aan de hand hiervan bepalen wat het onderwerp van je artikel wordt.

De haalbaarheid van je plan
De volgende stap is het bekijken van de haalbaarheid. Met behulp van een concurrentie-analyse kun je analyseren hoe actief de concurrent bezig is geweest om op verschillende termen hoog te eindigen. Probeer zoveel mogelijk in de top 5 te eindigen van Google. Let op! Wanneer de gehele top 5 meer dan 20.000 inkomende do-follow backlinks heeft dan is het bijna onmogelijk om in korte tijd hierboven te eindigen. Je kunt inspecteren hoeveel inkomende links een website heeft via de websites van MajesticSEO en SEOmoz. Je zou nog een een stap verder kunnen gaan en iedere link bestuderen, maar hier ga ik niet verder op in. Het belangrijkste is dat je alles baseert op statistieken. Gebruik de statistieken om je doelen te behalen en stel je doelen bij indien je merkt dat het onmogelijk is, zo voorkom je dat je te lang bezig bent met een bepaalde term. Het werkt extreem demotiverend wanneer de resultaten tegen vallen, zorg dat je hiermee rekening houdt en verspreid je kansen.

De sleutel tot veel verkeer
Een belangrijke factor voor het verkrijgen van veel bezoekers is het aantal pagina’s van je website. Hoe meer geoptimaliseerde pagina’s jouw website bevat, hoe meer bezoekers je website zal ontvangen. Er zijn mensen die vooral bezig zijn met het bouwen van pagina’s met unieke content, zodat ze op verschillende “queries” gevonden worden, zonder dat ze echt bezig gaan met linkbuilding of andere vormen van marketing.

Heb je zelf een plan voor het verkrijgen van meer bezoekers? Laat dan een reactie achter!

Dit artikel is geschreven door Niels Vos van Antagonist Hosting (het bedrijf dat de hosting voor ICT Blog verzorgt).

2 gedachten over “Gastpost – Het opzetten van een succesvolle website

  1. Goed artikel, ik zou alleen nog een kleine toevoeging willen geven als dit mag. Het is belangrijk om te onthouden dat als je een concurrent wil inhalen met backlinks dat je niet altijd evenveel links nodig hebt. Belangrijk is de waarde van de link en of deze relevant is en niet te spammerig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *