Artificial Intelligence voor het MKB

De grotere bedrijven op de planeet Aarde zijn er al druk mee in de weer en het zal niet lang duren voordat Artificial Intelligence ook jouw baan zal gaan beïnvloeden. In de aankomende 10 jaar zal de ontwikkeling en toepassing van AI ervoor zorgen dat ook de kleinere bedrijven kunnen profiteren van de mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt.

Snelle adoptatie

Een onderzoek uitgevoerd door EY Growth Barometer laat zien dat 78% van de 2700 ondervraagden CEO’s binnen 2 jaar AI willen invoeren. Nederland staat daarmee samen met China op nummer 1 als het gaat om het zien van mogelijkheden en accepteren van AI in het bedrijfsleven.

Om een dergelijke transformatie te ondergaan moeten organisaties de gehele ICT strategie nog eens heroverwegen en daarbij de waarde van AI en ERP in acht nemen. Het is namelijk de combinatie van deze twee die samen het hele spectrum van de bedrijfssoftware bevatten. Een aantal van de multinationals met een Nederlands tintje maken al volop gebruik van AI.

KLM

Een daarvan is KLM. De luchtvaartmaatschappij krijgt op social media zo’n 100.000 mentions per week. Ondanks een team van maar liefst 235 service agents die deze berichten checken en indien reageren namens KLM is er voor wat extra hulp aangeklopt bij DigitalGenius. Dit bedrijf is de ontwikkelaar van het Human + AI Customer Service Platform wat is ingezet om alle vermeldingen te checken. Op basis van 60.000 beantwoorde vragen kan het systeem een service agent een antwoord suggereren. De agent hoeft enkel nog te checken en de ok te geven. Met meer dan 15.000 conversaties per week scheelt dit een hoop tijd.  

Heineken

De nummer 2 brouwer in de wereld, nummer 1 brouwer in Europa en de absolute nummer 1 brouwer in Nederland maakt ook volop gebruik van de nieuwste technologieën zoals big Data, Internet of Things en natuurlijk van Artificial Intelligence.

De data gedreven verbeteringen worden doorgevoerd in verschillende takken van het bedrijf waaronder bij de productie, marketing, reclame maar ook de ervaring van de gebruikers. Tijdens een de finale van de Champions League werd de Heineken Banternator op Twitter geïntroduceerd, s ’werelds eerste AI voetbal commentator. De bot was zo geprogrammeerd dat deze reageerde op de volgers van Heineken met grappige voetbal gerelateerde opmerkingen gedurende de hele wedstrijd.   

SciSports

Een wat kleiner bedrijf van Nederlandse bodem wat zich bezighoudt met AI is SciSports. Het bedrijf van Een TU Delft student die de Moneyball voor het (Nederlandse) voetbal ontwikkelde wordt gezien als de Next Unicorn, een potentiele waarde van meer dan een miljard. Met de algoritmes die Giels Brouwer en zijn team ontwikkelde worden spelers geanalyseerd. Alles van het aantal gelopen meters tot aan het aantal assists of doelpunten wordt opgenomen en verwerkt tot bruikbare gegevens om zo de pareltjes er tussen uit te pikken voordat andere scouts dit doen.

Artificial Intelligence voor het MKB

Grote bedrijven hebben het geld en de middelen om het voortouw te nemen in nieuwe technologieën. Dat neemt niet weg dat er ook voor het MKB al mogelijkheden zijn om te kunnen werken met AI. Heel veel nieuwe startups richten zich ook op de midden en kleine bedrijven.

Wanneer het zo ver is zal AI in samenwerking met het ERP systeem de dagelijkse werkzaamheden veranderen. Er zal een verschuiving komen in de verdeling van de processen tussen mensen en machine. De routinematige taken zullen worden overgenomen door AI software. Hierdoor komt er tijd vrij voor de medewerker om zich te focussen op taken die menselijke aandacht vereisen.         

ERP en Artificial Intelligence combineren?

Nieuwsgierig naar wat de combinatie van ERP software en Artificial Intelligence voor uw bedrijf kan betekenen? Lees verder op www.ERPoverzicht.nl voor meer informatie over alles omtrent ERP.

3 antwoorden op “Artificial Intelligence voor het MKB”

  1. blog ict schreef:

    Hey,
    Wat een leuke blog om te lezen.
    Super interessant.
    Dankjewel!

  2. Wim Hoogenraad schreef:

    Artificial Intelligence verzamelt in essentie grote hoeveelheden data, in dit voorbeeld CRM data. Vervolgens destilleert AI de gevraagde informatie in automatische processen die vroeger door mensen werden uitgevoerd.

    Deze bedrijfsprocessen vragen van mensen een enorme hoeveelheid intellect, moeite en mankracht om betrokken te blijven bij je product. Met name als in de loop van de tijd de processen veranderen. Met Artificial Intelligence kunnen we veel van deze bedrijfsprocessen verfijnen en automatiseren. Denk hierbij aan training, onboarding, marketingcampagnes, upsells en vooral klantenservice.
    Dit zal ook veel vragen van software leveranciers die hun hele pakket moeten aanpassen:
    https://www.itpedia.nl/2019/04/01/artificial-intelligence-verstoort-de-saas-markt/

  3. Technologie.nl schreef:

    Wat een interessante technologie blog!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *