Hoewel in Nederland Hyves het grootste sociale netwerk is, ben ik ervan overtuigd dat Facebook deze positie over niet al te lange tijd zal overnemen. Wereldwijd gezien is Facebook al lang veruit het grootste van alle social networks en heeft veel meer gebruikers dan bijvoorbeeld twitter.
Vanwege het toenemende belang van social media in online marketing maak ik veel gebruik van twitter en Facebook fan pages. Een fan page is een speciale pagina op Facebook waar gebruikers fan van kunnen worden. Fan worden betekent dat op je eigen profiel wordt aangegeven dat je fan bent van een pagina en dat updates van deze pagina in je eigen stream zullen worden vertoond. Het leuke hiervan is dat vrienden van fans wordt aanbevolen ook fan te worden en dat wanneer iemand reageert op een update van een fan pagina dit voor al zijn/haar vrienden te zien zal zijn.
Dit virale aspect kan bij een interessant onderwerp van een pagina al snel zorgen voor een grote toestroom van fans. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de pagina van Barack Obama (bijna 7 miljoen fans) of Starbucks (ruim 5 miljoen fans). Helaas zijn niet alle onderwerpen zo populair, 77 procent van de Facebook fan pages heeft minder dan 1000 fans.
Je kunt ook tegen betaling fans voor je Facebook pagina werven. Met Facebook Ads kun je eenvoudig een advertentie campagne opzetten waarmee je Facebook gebruikers kunt aansporen fan te worden van je pagina. De kosten hiervan zijn gelukkig niet al te hoog. Je kunt kiezen voor het pay-per-click of cost-per-mille model (betalen per klik of per 1000 advertentie impressies). Facebook stelt zelf een cpc voor wat in de regel rond de 20 cent ligt, maar in de praktijk kun je zonder problemen een veel lagere cpc instellen (zelf bied ik meestal zo’n 10 cent).
Wat kost dan een Facebook fan? Een van de fan pages die ik heb gemaakt heeft betrekking op Portugese Wijn. Deze fan page is gelinkt aan mijn Wijn uit Portugal website waar ik via affiliate marketing wijn promoot. Voor deze fan page heb ik een Facebook ads campagne opgezet om meer fans voor mijn pagina te krijgen. Met een gemiddelde cpc van 11 cent heeft kom ik uiteindelijk op een investering van ongeveer 23 cent per fan uit. Niet iedereen die klikt wordt fan en uiteraard is een groot gedeelte van de fans via virale wegen op de pagina terecht gekomen.
En wat levert het op? Ja, dat is natuurlijk de grote vraag. Om deze vraag te kunnen beantwoorden dien je eerst te bepalen wat je objectieven zijn. Deze objectieven zijn uiteraard voor iedere marketing campagne verschillend. Soms gaat het bijvoorbeeld om de promotie van evenementen, en soms om het verkopen van producten. In het door mij genoemde voorbeeld van Portugese wijn gaat het me om bezoekers naar mijn website te trekken die vervolgens online wijn zullen bestellen. Hoewel de site nog niet lang genoeg bestaat om er betrouwbare rapportages van te maken omdat er simpelweg niet genoeg bezoekers zijn, heb ik wel gemerkt dat het doorklikpercentage bij Facebook niet bijster hoog ligt. Vanaf twitter ontvang ik drie keer meer bezoekers dan vanaf Facebook. Op mijn Facebook pagina wordt overigens wel veel wordt gereageerd, wat bemoedigend is en een indicatie geeft van welk soort berichten wordt gewaardeerd.
Wat zijn jouw ervaringen met Facebook en andere sociale netwerken als marketing instrument?
Nog even ter ondersteuning van je opmerking over Hyves; ik zag deze grafiek op twitter voorbijkomen waar duidelijk uit blijkt dat Hyves z’n beste tijd heeft gehad http://twitpic.com/rplm1
Wow Ramon, ik schrok even toen ik die zag, als je zelf in Alexa.com duikt zie je nog veel schokkendere cijfers.. Hyves is echt aan het krimpen.
Leuk artikel! Goed om een case op deze manier op te bouwen. Apart overigens dat je een lage CTR op FB ervaart. Ik heb er ook wel positieve verhalen over gehoord.
Komt er nog een update mbt dit artikel, zeg over 2 maanden? Lijkt me leuk namelijk!
In mijn omgeving hoor ik vaak dat men hyves account opzeggen overstappen naar facebook. Ik vindt facebook trouwens ook leuker.
Facebook is een stuk beter dan Hyves ja. Echt een stuk beter.