Klanten verleiden met achteraf betalen

Er is veel gebeurd sinds de komst van het internet. De online winkels zijn als paddenstoelen uit de grond gekomen en zijn inmiddels niet meer weg te denken. Wie geen tijd of geen zin heeft om erop uit te gaan voor zijn of haar aankoop, doet dit lekker vanuit de luie stoel.

Vooruitbetalen

Met de komst van de webshops werd online shoppen al snel een trend. Lekker makkelijk. Eenvoudig alle prijzen te vergelijken en alles wordt nog thuisbezorgd ook. Geen parkeerplaats meer zoeken op zaterdagmiddag in de stad. Niet meer van de ene naar de andere winkel toe met al je reeds gedane aankopen onder je arm.

Wat wel even slikken was voor ons Nederlanders, was het vooruitbetalen voor de online aankopen. Dat waren we niet gewend. Wij willen eigenlijk eerst kijken en dan betalen.

De vooruitgang

Eigenlijk is in de wet geregeld dat voor online aankopen maximaal 50% van het besteedde bedrag vooruit gevraagd mag worden. De overige 50% moet dan na ontvangst van de goederen betaald worden. Maar ja, dat is nog niet handig. Wat nu, als je online iets ziet en je hebt geen betaalpas of misschien nog even niet voldoende saldo? Dan gaat de koop dus niet door! Pech voor de consument die de gewenste aankoop niet kan doen en pech voor de webshop die het met minder omzet moet stellen.

Achteraf betalen

Daarom is het voor iedereen prettig als er ook achteraf betaald kan worden. De consument kan gewoon de aankoop doen en de webshop heeft de omzet. In theorie is dat natuurlijk waar. Alleen krijgen de meeste webshops er dan wel een afdeling bij: debiteuren.

Door het achteraf betalen moeten er opeens facturen gestuurd worden, er moet gemonitord worden of en wanneer de facturen voldaan zijn. Debiteuren moeten nagebeld worden en zo nodig moeten er herinneringen verstuurd worden. Kortom, voor de meeste webshops komt er een hoop werk kijken bij het achteraf betalen. Daarom zijn er kant en klare aanbieders van achteraf betalen zoals Klarna en Afterpay.

Facturen verkopen

In plaats van een compleet nieuwe afdeling in te richten en extra personeel aan te nemen, kunnen de eigenaren van webshops ook het achteraf betalen uitbesteden. Zij ‘verkopen’ dan als het ware de facturen. Er zijn inmiddels legio bedrijven die voor een klein bedrag de facturen overnemen van de webshops. De webshop betaald een bedrag van ongeveer 20 cent tot één euro per factuur en heeft daarmee de garantie dat de factuur voldaan wordt.

Betaalmethode integreren

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is het tegenwoordig erg makkelijk om een betaalmethode aan de webshop toe te voegen. Eerst moet er een zogenaamde betaalprovider gekozen worden. Daarna kan de webshop eenvoudig een plug-in van de betreffende provider downloaden en toevoegen aan de pagina met de overige betaalwijzen. Deze kunnen in diverse platformen geïntegreerd worden zoals Magento en Woocommerce.

De betaalprovider regelt vervolgens de incassering van de facturen. De eigenaar van de webshop heeft er geen omkijken meer naar en kan zich verder bezighouden met ondernemen.

De voordelen voor klant en ondernemer van achteraf betalen:

  • Het vertrouwen in de webshop neemt toe: Doordat de klant eerst de goederen ontvangt en daarna pas betaald, is de drempel om te bestellen lager.
  • Alleen betalen voor wat je wilt hebben: De klant kan bijvoorbeeld de bestelde kleding eerst passen. Als de maat niet goed is gaat de kleding retour en wordt er ook niet betaald.
  • Makkelijker om te bestellen: Ook wanneer de klant op het moment van bestellen geen betaalpas of reader bij de hand heeft, kan gewoon besteld worden.
  • Onvoldoende saldo: Als de klant op het moment van bestellen even krap bij kas zit, kan hij of zij toch de bestelling plaatsen als betaling op een later moment wel kan.
  • Niet meer wachten op restitutie: Heeft de klant iets gekocht waar hij of zij niet tevreden over is, dan kan de bestelling gewoon retour en hoeft er geen geld teruggestort te worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *