Het Internet Van Morgen

Het is altijd leuk om iets te voorspellen. Hoe de nieuwste iPhone eruit gaat zien, of auto’s zullen zweven over 20 jaar en wie we zouden bespioneren als we konden teleporteren. Iedereen vind het leuk om na te denken hoe wij zullen leven en de wereld zullen ervaren over 10, 20 misschien wel 50 jaar. Sommige fanatiekelingen, zogenaamde ‘futurologen’, worden zelfs betaald om na te denken hoe de wereld van morgen er uit komt te zien. Laten we eens kijken naar hoe de ontwikkelingen van vandaag de dag, het internet van morgen zullen beïnvloeden en hoe jij jouw website hierop kunt aanpassen.

Internet is voor velen onmisbaar. Je bestelt er je vliegticket, die nieuwe broek of je kijkt hoe laat jouw trein gaat. Internet bevat meer informatie dan iemand ooit zou kunnen weten. Omdat het internet zoveel informatie heeft, ga je er automatisch vanuit dat je er ook kunt vinden wat je zoekt. Je gaat ervan uit dat als je zoekt op ‘broek kopen Den Helder’, je ook de beste aanbiedingen voor broeken krijgt voor winkels in Den Helder. Winkeliers en bedrijven zullen de komende jaren dus wel op internet actief móeten zijn, anders zullen zij een groot deel van hun klanten verliezen. Wat nog niet online is, zal online worden in de komende jaren.

Een tweede ontwikkeling zal te maken hebben met de manier waarop men het internet ervaart. Als men altijd online is en alles binnen één ‘swipe’ op te roepen is, zal de internetter kieskeuriger worden met wat hij bezoekt en leest. Niemand zal op een website van een product bijvoorbeeld meer zin hebben om veel en lange teksten te gaan lezen. Er is wel meer te doen. Een leuk filmpje kijken bijvoorbeeld. Waarom zou je een saaie website gaan lezen, als op de volgende website iets is dat ook nog eens entertainment bied? Websites zullen langzamerhand evolueren in websites met minder tekst, en meer interactiviteit. Interactiviteit en snelheid, waardoor de internettende mens, met zijn concentratieduur van 1 minuut, minder snel afhaakt. Dingen die onmisbaar zullen zijn voor een website zijn interactieve elementen zoals een Helpdesk-chatscherm of een interactief contactformulier. Iets anders dat niet weg te denken zal zijn, is een korte online video op de website die uitlegt wat het product is, voor wie het is en wat het doet. Een soort verkopertje op de website die mensen aanspreekt, ze het product kort en enthousiast uit legt en ze als het ware overtuigt het product te kopen.

Een derde ontwikkeling die de komende 5 jaar zal optreden is de invoering van ‘the internet of things’. Internet alleen voor laptops, computers, tablets en smartphones? Dacht het niet. In de komende jaren zal het internet ook worden geïntegreerd met jouw koelkast, jouw auto, jouw televisie, dat grote bureau op jouw kantoor of misschien zelfs in jouw portomonnee. Het is toch handig als je via jouw smartphone even jouw auto op slot kan zetten? Via jouw koelkast de nieuwste recepten kan oproepen en via jouw touchscreen-bureau snel die presentatie erbij kan halen?
Internet zal worden zoals electriciteit. Je ziet het niet, maar het is overal en zit in bijna alles.

Hoe ga jij de toekomst tegemoet? Wacht jij af totdat de grote massa hun website hebben aangepast en volg jij dan? Of neem jij de voorhoede en speel jij in op de ontwikkelingen van nu en onderscheid jij jezelf van de massa? Hoe je er ook mee omgaat, de toekomst die je in films ziet, zal sneller komen dan je denkt. Voor je het weet sta jij in de keuken te praten tegen de koelkast; let op mijn woorden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *